Friday, July 22, 2011

Calzone ala Turki

Our dinner malam tadi Calzone ala Turki. Kenkonon nak buat roti lain tapi Calzone pulak jadinya.. gara-gara tersinggah kat dapur Noorsha. Apapun tak nyesal.. memang sodap roti ni.

Tuan rumah tak sempat nak snap gambo banyak-banyak.. lapoorrr . Kenkonon nak makan roti ni dengan teh turki yg my hb bawa balik time dia pi conference kat turki tahun lepas.. tapi lupa daa ..



Nih kita tempek resipi yg kita angkut dari rumah noorsya. Thanks ye noorsya. Tapi ada beberapa benda yg terpaksa diubahsuai.. Tadi plan asalnya nak buat roti lain.. water roux pun dah buat. So kita guna ler water roux gak dlm resipi ni.. Malas dah nak simpan.
RESIPI CALZONE ALA TURKI
Resipi Asal : Chef Wan
Sumber &  Olahan :  Mat Gebu, noorsya



BAHAN UNTUK DOH (KULIT) :-)
300 g tepung gandum
6 g instat yeast
20 g mentega
10 g gula halus
1 camca teh bread improver (optional)
1/4 camca teh garam
1 1/2 camca besar madu
170 ml air1 sb mayonis - Noorsha tambahSedikit tepung untuk ditabur
(180g [ air + water roux] )

BAHAN INTI AYAM :-)
1 cawan isi ayam yang dicencang halus - Noorsha guna 3 keping daging burger Ramly - kita guna isi ayam
1 biji bawang besar, didadu halus
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
1 inci halia, tumbuk halus
1/2 camca besar cili kisar ( x letak.. abih stok daa)
1 camca besar rempah kari daging
1/2 camca besar sos tomato ( abih stok gak.. ganti dgn 1 biji tomato-potongg dadu)
2 pokok daun bawang, hiris halus
Garam dan gula secukup rasa
5 batang cili padi - diketuk (Noorsha tambah - kita tambah gak)
1/4 batang carrot - hiris halus (Noorsha tambah -kita tambah gak)
Daun salad secukupnya (Noorsha tambah - kita tambah gak)
Cheddar cheese @ slice Cheese secukupnya (Noorsha tambah - takde stok, ganti dgn parmesan cheese)
Sedikit air


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH (KULIT) :- Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda.KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.
  2. UNTUK INTI AYAM :-Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih, halia, sos tomato dan cili kisar hingga garing. Masuk rempah kari daging dan kacau rata. Tambah daging ayam @ daging burger cincang dan cili padi yang diketuk, kacau dan tuang air.Masak hingga pekat. Perasakan dengan garam dan secubit gula. Masak hingga kering. Matikan api, masukkan hirisan daun bawang, kacau rata dan sejukkan.
  3. UNTUK CALZONE ALA TURKI :- Keluarkan doh dan tumbuk untuk membuang udara. bagi pada 4 bahagian sama besar, bulat2kan. Ambil 1 bahagian, canai hingga leper. Sapukan permukaan doh yang dicanai dengan kuning telur agar mudah lekat bila di klim nanti. Letak daun salad,  1/4 bahagian inti ayam, dan cheese, kemudian lipat dua dan tekan2 hujungnya biar bercantum. Kemudian kelim seperti membuat karipap ... Buat hingga siap pada baki adunan.
  4. Susun dalam loyang pembakar yang telah disapu sedikit minyak masak, biarkan doh mengembang sedikit kemudian sapu kuning telur pada setiap permukaan calzone dan cucuk2 sedikit dengan garfu (Noorsha gunting sket permukaan calzone). Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. Sejukkan sebelum dihidangkan..


5 comments:

  1. Salam kak yani.. Akak dah buat dah calzone ni.. Wah sikit lagi tentu virus ni plak menyerang.. Nampak sedap .. Teringin nak buat nampak dari rumah noorsha lagi..:)

    ReplyDelete
  2. alaa.. roti wat semalam x habis lagi.. tp rasa mcm nk mkn yg ni pulak.. gemuk la diriku ini..

    ReplyDelete
  3. salam yani..apa khabar..alahai malas sgt nak buat roti ni sebab anak ramai tak ada kat umah

    ReplyDelete
  4. Yani, dah terkena jangkitan calzone dah eh..akak jauh lg nih...hehehe, virus R belum tiba..hehe

    ReplyDelete
  5. salam kak yani.. memang sedap calzone ni kan kak... best makan ni lagi2 kaya ngan inti tuh... hehe..letak cheese laaagiiii meletop2 gituh..yummy!~ terase nak wat lagi ler.. arituh laku macam goreng pisang panas.... mr hubby makan sampai 3 ketul calzone tu, kenyang x larat nak makan nasi dah :)

    ReplyDelete

Latest Update .. ♥

Related Posts with Thumbnails