Wednesday, September 5, 2012

Blueberry Cheese Tart

Resepi dari tauke blueberry cheese tart. Dah lama duk perap resipi ni. Nak raya hari tu baru buat. Tu pun buat sebab nak bawa balik kg. Kalau tak mesti duk jadi pekasam lagi. Orang dalam rumah ni tak berapa layan sangat.. kalau makan pun sebiji dua je.. tu yg jadi malas makcik nak membuatnya..

Oppss ... sebut pasal raya.. Nak ucapkan Selamat Hari Raya pada yang beraya hari ni.. hihi termasuk ler tuan rumah. Alhamdulillah selesai juga pose selama 6 hari.

 Saiz tart berbanding dgn duit lima posen

Kat bawah ni resepinya dan kalau nak tengok tips ke... cara nak deco ke boleh tengok kat sana

Tart Crust / Shell

Bahan-bahan :
170gm marjerin
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :

  1. Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
  4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.
  5. Bakar pada suhu 170C sehingga masak.

Nota :
Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.



Muat satu mulut je ni..

Cream Cheese Filling

Bahan-bahan :
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Cara-cara :
  1. Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
  3. Masukkan filling ke dalam kulit tat.
  4. Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 5 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.

Filling :
Blueberry, strawberry, kiwi, oren, dll.

4 comments:

  1. Selamat hari raya..hulur sikit katsini cistat itu..

    ReplyDelete
  2. ala rahel... cistat ni hy tinggal gambo je. Kalau rahel dtg sanggup buat semula..

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan.....alahaii...terliuq hbs! sy de buat haritu tp xkilat pn gini...kene menuntut ilmu ni hehe jemput2 la ke blog sy juge cakesnjoy.blogspot.com ....sy budak br blajar...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke.. takpo try lagi lain kali..

      Delete

Latest Update .. ♥

Related Posts with Thumbnails